Pensionsvalet Extranät har stängt

Denna information har skickats ut via mejl.

Information till arbetsgivare med GTP och KTP1

Nu har Pensionsvalet Extranät stängt för gott. Snart kan du administrera pensioner på Arbetsgivarwebben.

Viktigt att känna till:

  • Den 9 oktober öppnar Arbetsgivarwebben för dig med GTP eller KTP1 och du kommer kunna rapportera där.
  • Du loggar in via pensionsvalet.se/inloggning - precis som idag.

Om du upptäcker att du saknar behörighet till Arbetsgivarwebben – kontakta oss via arbetsgivare@pensionsvalet.se.

Med Arbetsgivarwebben får du en bättre inloggning med BankID och kan administrera pensioner i ett mer användarvänligt verktyg. Vi kommer att fortsätta utveckla och löpande addera tjänster framöver. Initialt kommer du kunna rapportera löner och premier samt hantera behörighet för Pensionsvalet. Lite senare i höst kan du även se era fakturor och fakturaspecifikationer.

Kontakta oss

Har du frågor - kontakta oss via arbetsgivare@pensionsvalet.se eller 08-459 92 00.

Information till arbetsgivare med PA-KFS09/Gamla PA-KFS

Nu har Pensionsvalet Extranät stängt för gott. Det påverkar dig som rapporterar uppgifter för avtalen PA-KFS09 och PA-KFS09 Trafik. Det innebär också en förändring för er som tillhör Gamla PA-KFS09 och hämtar fakturaspecifikationer och löneskatteunderlag i Pensionsvalet Extranät.

Viktigt att känna till:

  • Under oktober-december kommer du inte att kunna rapportera några uppgifter.
  • Tidigast från och med januari 2024 kommer det vara möjligt att rapportera PA-KFS09 och PA-KFS09 Trafik i administrationsverktyget Nya KPA Direkt.
  • Senast den 9 oktober kommer du kunna hämta löneskatteunderlag och fakturaspecifikationer i Nya KPA Direkt.

Med Nya KPA Direkt får ni en bättre inloggning med BankID och kan administrera pensioner i ett mer modernt verktyg. Vi kommer att utveckla och anpassa Nya KPA Direkt efter era behov, både inför rapporteringen nästa år och löpande framöver. Saknar du behörighet till Nya KPA Direkt – kontakta oss via arbetsgivare@kpa.se.

Vi återkommer med mer information senare i höst så att du vet hur du ska rapportera nästa år.

Inrapportering under oktober-december

Under oktober, november och december kommer vi att kopiera era senast rapporterade uppgifter. Dessa uppgifter ligger till grund för vår fakturering för resten av året. Eventuella korrigeringar av kopierade uppgifter kan ske i efterhand i Nya KPA Direkt från och med januari 2024.

Hjälp att anmäla nyanställda och avgångar

Som en extra service under oktober-december erbjuder vi er hjälp med att anmäla nyanställda och avgångar samt anmäla/avanmäla/ändra omfattning av föräldraledighet eller långvarig arbetsoförmåga som medför premiebefrielse.

Har du denna typ av ärende - kontakta Pensionsvalet via tjänsten ”säkra meddelanden” i Nya KPA Direkt. Viktigt! För att ditt meddelande ska skickas till rätt avdelning, välj “Pensionsvalet” i ämnesraden på ditt säkra meddelande. Behöver du information om "säkra meddelanden" kontakta arbetsgivare@kpa.se

Fakturaspecifikationer och löneskatteunderlag

Du kommer att kunna hämta fakturaspecifikationer och löneskatteunderlag i Nya KPA Direkt i oktober. Specifikationer för löneskatteunderlagen kommer på sikt också att finnas i Nya KPA Direkt.

Kontakta oss

Har du frågor - kontakta oss via arbetsgivare@pensionsvalet.se eller telefon 08-459 92 00. Gäller det frågor om behörighet - kontakta oss via arbetsgivare@kpa.se.